<meta name="enamad" content="752694"/>

مشاوره : 02188313115

مشاوره : 02188313115

آشنایی با انواع اسکنر

getting to know the types of scanners

اسکنر دستگاه یا ابزاری است که به ما کمک می کند تا بتوانیم اسنادی مانند کاغذها ، تصاویر ، نقشه ها و یا هر محتوای دیگری که به صورت کاغذی است را اسکن کرده و آن را به یک تصویر در کامپیوتر خودمان تبدیل کنیم .

به نوعی می توانیم بگوییم انواع اسکنرها اسناد فیزیکی ما را به اسناد دیجیتالی تبدیل می کنند تا بتوانیم آنها را به صورت فایل در کامپیوتر یا سرورها ذخیره کنیم و از هرجای دیگری به آنها دسترسی داشته باشیم و این اسناد را از خطر سوختن ، خراب شدن ، مفقود شدن و… در امان نگه داریم .

اسکنرها برای عکاسان ، مسئولان پذیرش سازمانها و هتل ها ، کارمندان اداری و خصوصی و مدیران بسیار  کاربردی هستند و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شوند .

اسکنر چیست

انواع اسکنر ها یکی از پرکاربرد ترین ماشین های اداری به شمار می رود که در ادارات نقش عملکردی بسیار بالایی دارد . اگر بخواهیم از وجود اسکنرها در جاهای مختلف نام ببریم می توان از اسکنر ها در بانک ها ، فروشگاه ها ، مراکز خدماتی و درمانی ، آموزشگاه ها ، شرکت ها و سازمان ها نام برد .

انواع اسکنرها به راحتی اطلاعات تصویری را از دنیای واقعی به دنیای مجازی منتقل می نماید . در این راستا این دستگاه یک سازوکار خاصی دارد . به خاطر داشته باشید که اسکنرها دارای انواع متفاوتی در کارکرد و سبک کار هستند . اما در مجموع یک کارکرد را از خود به نمایش می گذارند و پایه و اساس کار آنها یکی است .

 

getting to know the types of scanners

 

انواع اسکنر

از انواع اسکنر ها می توان به اسکنر اداری ، اسکنر قابل حمل و اسکنر اثر انگشت و اسکنر سه بعدی را مطرح کرد . اگر بخواهیم در یک دفتر اداری بدون هیچ زحمتی و بدون دردسر اسناد و مدارک ها را  به یک فایل تبدیل کنیم ، استفاده از اسکنر بهترین روش می باشد .

با توجه به نوع استفاده و حجم متفاوت کار قیمت های متفاوتی از اسکنر در بازار وجود دارد که کار اسکن را انجام می دهند . این نوع نیاز شما است که تعیین می کند با چه هزینه ای یک اسکنر خریداری کند تا نیاز شما را پاسخگو باشد . و از سویی نیز شما را با هزینه گزاف خود دچار مشکل نکند .

 
getting to know the types of scanners
 

انواع اسکنر بر اساس کاربرد

احتمالا اگر از ما در مورد انواع اسکنر بپرسند ، جواب می دهیم وسیله ای است که شکلی مانند یک صفحه بزرگ دارد و روی صفحه شیشه ای آن اسناد را قرار می دهیم و کار اسکن انجام می شود و می توانیم فایل نهایی دیجیتالی را تحویل بگیریم . با اسکن کردن اسناد ، احتمال گم شدن صفحات و فایل ها یا انباشته شدن برگه ها به حداقل می رسد .

اما باید بدانید که اسکنرها انواع بسیار گوناگونی دارند که هرکدام از آنها کاربرد و نحوه کار متفاوتی نسبت به دیگری دارد و برای نیازهای مشخصی تولید شده اند .

در ادامه می خواهیم شما را با انواع اسکنر آشنا کنیم که برای اسکن انواع اسناد با فرمت های متفاوت از اسکنرهای متفاوت استفاده می شود که تقسیم بندی انواع اسکنر ها بر اساس کاربرد آن ها به شکل زیر است :

 

1- اسکنر عکس  

اسکنر عکس به طور خاص برای اسکن عکس با عمق رنگ و وضوح بیشتر ساخته شده است  که این اسکنرها با حسگرهای رنگی به خصوصی که دارند از گران ترین انواع هستند که
گاهی با نرم افزار های ادیت مخصوص به خود ارائه می شوند .

 

getting to know the types of scanners

 

2- اسکنر اسناد

این اسکنرها می توانند به صورت همزمان برای اسکن چندین سند به کار بروند .

برخلاف اسکنر تخت که اسناد باید صفحه به صفحه و تک به تک داخل اسکنر قرار گیرند ،
این اسکنرها چندین سند را به شکل افقی یا عمودی در خود جای می دهند . به جایگاه قرارگیری سندها فیدر گفته میشود .گفته می شود که نام دیگر این اسکنر ، شیت فد است .

این اسکنرها سرعت بالایی دارند و جای زیادی را اشغال نمی کنند ؛
اما نسبت به اسکنرهای تخت گران تر هستند . در این اسکنر امکان اسکن کتاب یا اسناد با قطر بالا وجود ندارد .

 
getting to know the types of scanners
 

3-اسکنر فیلم

یکی دیگر از انواع اسکنرها ، اسکنر مخصوص فیلم های دوربین است ، اسکنر فیلم برای اسکن فیلم های عکاسی و انتقال آن ها به رایانه استفاده می شود .

در این نوع اسکن ، عکاس کنترل مستقیم بر روی برخی جنبه های مختلف نحوه ی اسکن ، همچون نسبت تصویر اصلی به روی فیلم  را دارد که این نوع اسکنرها نرم افزارهای مخصوصی دارند که با کمک آن ها می توان وضوح تصاویر را بالا برد و نویزهای موجود در آن را به حداقل رساند که رٍنج مختلفی از فیلم های 35 تا 120 میلی متری در این نوع جای می گیرند .

getting to know the types of scanners
 

4-اسکنر درام

این اسکنر ها از لوله ی فتو مولتی پلیر برای اسکن عکس استفاده میکنند که این لوله ها خلاء هستند و از حساسیت بسیار بالایی به نور برخوردار هستند .

در این مدل اسکنر درام ، سند بر روی تخته اسکنر قرار میگیرد و پرتوی نور در آن حرکت میکند و همزمان با انعکاس این پرتوها توسط  ( پی ام تی ) گرفته و پردازش میشود .

این مدل اسکنر ها بیشترین وضوح و بالاترین کیفیت را دارند اما به دلیل داشتن تکنولوژی حساس به نور ، قیمت آن ها کمی بالاست و اغلب برای دفاتر چاپ رنگی مورد استفاده قرار میگیرند .

 
getting to know the types of scanners
 

انواع اسکنر بر اساس تکنولوژی

سه دسته بندی اصلی اسکنرها در این گروه عبارت اند از :

CIS اسکنر

CCD اسکنر

اسکنر لیزری

 

CIS اسکنر

تکنولوژی CIS مخفف Contact Image Sensor از نوع قدیمی تر تکنولوژی استفاده شده در اسکنر ها است که در آن از فیبر نوری برای دریافت و ثبت تصاویر اسناد استفاده میشود که عکس حاصل از این روش دقت و عمق کمتری دارد .

برای همین موضوع غالبا برای سند های کاغذی که نیاز به دقت و وضوح بالایی ندارند ، مورد استفاده قرار میگیرد .

 

getting to know the types of scanners
 

اسکنر CCD

فناوری دستگاه های CCD مخفف Charge Coupled Device  همانند دوربین عکاسی هست که در این روش تصاویر اسناد به کمک عدسی بر روی سنسور تصویر برداری ثبت میشوند .

این گونه اسکنر ها عمق رنگی زیاد با وضوح بالایی دارند .

getting to know the types of scanners
 

اسکنر لیزری

اسکنرهای لیزری (Laser Scanner) در نقشه کشی و اسکنرهای بارکد  مورد استفاده قرار می گیرند که در این روش نور از منبع لیزر منتشر شده و بازتاب آن به کمک سنسورهای حساس به نور ضبط میشود که در نهایت باعث سرعت بسیار زیاد این نوع اسکنر شده است .

 

getting to know the types of scanners
 
تقسیم بندی انواع اسکنر بر اساس شکل ظاهری

1-اسکنر تخت ( Flatbeds Scanner )

این نوع اسکنرها شناخته شده ترین و پر فروش ترین نوع از انواع اسکنر هستند که اسکنر تخت از یک صفحه شیشه ای و یک آرایه نوری متحرک تشکیل شده است و شیشه اسکنر به کمک نوری که در زیر آن تعبیه شده است روشن می شود تا
سندی که روی شیشه برای اسکن قرار دارد را روشن کند .

هم زمان با روشن کردن صفحه شیشه ای، حسگر نیز حرکت می کند تا کپی دیجیتال سند را به کامپیوتر منتقل کند که به خاطر همین صفحه شیشه ای به آن اسکنر تخت گفته می شود و در نهایت این نوع اسکنرها متداول ترین نوع اسکنرهای موجود در خانه ها و محل کار هستند .

2- اسکنر قابل حمل ( Portable Scanner )

همان طور که از اسم این نوع اسکنر مشخص است ، اندازه بسیار کوچکی دارد و اغلب با شارژ کار می کند که این اسکنرها برای اسکن عکس و اسناد چند رسانه ای که نیاز به وضوح بالا دارند ، مناسب نیستند .

با کمک گوشی همراه و داشتن یکی از این اسکنرها به راحتی می توانید اسناد خود را اسکن کرده و در هر فرمتی ذخیره کنید .

3 اسکنر دستی  ( Handheld Scanner )

اسکنر دستی تنها اسکنری است که کارکردی شبیه به دوربین دارد که در دیگر انواع اسکنرها ، سند باید داخل اسکنر قرار بگیرد ؛ اما اسکنر دستی همچون دوربین تصویر سند را اسکن می کند هر چند استفاده از این اسکنر دستی کمی سخت میباشد .

چرا که حرکت جزئی دست می تواند باعث تار شدن تصویر گردد اما یکی از پرکاربردترین اسکنرهای دستی ، اسکنر بارکد است که از آن برای ارزیابی اطلاعات کالا استفاده میشود .

سخن آخر

در این مقاله توضیحاتی در مورد آشنایی با اسکنر را ارائه دادیم . همچنین سعی کردیم تمام شرایط های حاکم بر آن را  شرح دهیم . بنابراین شما میتوانید راحت تر در مورد انتخاب اسکنر مورد نظر و مناسب تصمیم گیری کنید .

در ادامه توصیه‌‌ ای به عنوان یک راهنما برای انتخاب بین محصول بیان کرده ایم . اگر خرید ، استفاده از اسکنر کار روزانه ی شماست و در طول هفته تعداد  زیادی خرید دارید ، در شرایط بالا رفتن ارز در کشور ایران میتوانید  با متخصصان ما در ارتباط باشید تا بهتربن کاغذ را با بهترین قیمت از مجموعه بزرگ تک اچ پی خریداری کنید .

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه میتوانید در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید یا از طریق بخش تماس با کارشناسان تک اچ پی در ارتباط باشید .

فروشگاه تک اچ پی

ما در وبسایت تک اچ پی تمامی سعی خود را میکنیم تا شما عزیزان بهترین پرینتر و لوازم اداری مد نظر خود را خرید کنید و دیگر نگران خدمات پس از فروش انواع لوازم اداری نباشید. شما عزیزان میتوانید به سادگی با متخصصان ما در تماس باشید و مشاوره لازم را قبل از خرید انجام بدهید .

تلفن تماس و مشاوره :

021-88313115

021-88324736

با تشکر از همراهی شما عزیزان

وب سایت تک اچ پی

Facebook
Twitter
LinkedIn
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من
خانه