plotter device

دستگاه پلاتر

در این مقاله قصد داریم پاسخ به موارد و سوالات رایج درباره دستگاه پلاتر که ممکن است برای شما به وجود آید پاسخ دهیم که دستگاه پلاتر یک دستگاه سخت افزاری وبسیار شبیه به پرینتر میباشد .

پلاتر چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه پلاتر دستگاهی است که میتوان بر روی آن تصاویر،نوشته ، انواع بردار،نقشه و تصاویر گرافیکی را در سایز بزرگ چاپ کرد همچنین جالب است که بدانید پرینتر ها میتوانند فقط روی کاغذ،کاغذ چسب دار،مقوا و … اطلاعات را چاپ کنند.اما بسته به مدل پلاتر از این دستگاه میتوان برای چاپ اطلاعات روی کاغذ،مقوا،کاغذ چسب دار،تخته سه لا ، آلومینیوم ، پلاستیک ، ورق فولادی ، بنر ، پارچه و …کمک گرفت .

plotter device

برند های تولید دستگاه پلاتر چیست؟

اولین پلاتر در سال 1968 توسط  شرکت اچ پی معرفی شد ، پس از آن برند های مختلفی دست به تولید دستگاه پلاتر زدند و روز به روز به امکانات آن اضافه شد . علاوه بر امکانات پلاتر های مختلفی برای کاربرد های متفاوت به بازار وارد شدند .

در ادامه با انواع این پلاتر ها بیشتر آشنا میشویم . اما باید بگوییم در حال حاضر از بین برندهای موجود در بازار ، دستگاه پلاتر های برند اچ پی ، اپسون ، کنان و … بهترین امکانات را دارند .

دستگاه پلاتر عمر بالایی دارد و در صورتی که از آن به درستی نگهداری کنید ، میتوانید با خیال راحت حدود 10-15سال از آن استفاده کنید .

در غیر اینصورت دستگاه دائم به مشکل برخورده و نیاز به تعمیر کار برای تعمیر دستگاه پلاتر پیدا میکنید.

این برند ها برای تولید دستگاه پلاتراز قطعات با کیفیت استفاده میکنند.همچنین دارای گارانتی معتبر هستند.در نتیجه با خرید پلاتر اچ پی و دیگر برندهای معروف میتوانید در صورت خرابی دستگاه از خدمات پس از فروش استفاده کنید .

دستگاه های پلاتر اچ پی با اسم designjet در بازار وجود دارند . مدل های مختلفی از دستگاه های پلاتر اچ پی در بازار وجود دارند که با توجه به نیاز ممکن است مورد استفاده طراحان ، معماران ، مهندسان ساخت و ساز و چاپ خانه ها و … قرار میگیرند.

ویژگی های دستگاه پلاتر

پلاتر ها ویژگی های بسیاری دارا هستند که در کاربری  آن ها بسیار تاثیر گذار است ، برای خرید پلاتر باید به مشخصات زیر توجه داشت که بهترین گزینه را در انتخاب خود داشته باشید .

کاربردها : در پلاتر ها مدل های متنوعی وجود دارد که باید با توجه به کاربری خود از دستگاهی استفاده کنید که حداقل آپشن را داشته باشد تا وظایف پایه ای خود را به خوبی انجام دهد .

رزولوشن چاپ : این یکی از مهمترین معیار هایی است که باید هنگام انتخاب پلاتر در نظر بگیریم که این رزولوشن با واحد نقطه بر اینچ بیان می شود .

سرعت چاپ : هر پلاتر در یک بازده زمانی مشخص در زمانی معین میتواند چاپ کند که واحد اندازه گیری آن واحد متر مربع بر ساعت میباشد و در نظر داشته باشید که سرعت چاپ سیاه و سفید با رنگی متفاوت میباشد .

نوع مواد ورودی : پلاتر ها قابلیت برش و چاپ را بر روی مواد مختلفی دارند ، با توجه به نوع کاربردی که دارد باید انجام دهیم که بتواند کار مورد نظر شما برش یا چاپ را انجام دهد .

تفاوت های پرینتر و پلاتر چیست؟

چند مورد از مهمترین تفاوت هایی که بین دستگاه پلاتر و دستگاه پرینتر وجود دارد را به شرح زیر بیان میکنیم :

  • پرینتر ها به کمک کاتریج اطلاعات را روی کاغذ چاپ میکنند اما در پلاتر ها این کار توسط قلم انجام میشود .
  • پرینتر ها میتوانند اطلاعات را نهایتا روی صفحات با اندازه آ3 چاپ کنند اما در دستگاه پلاتر میتوان تصاویر تبلیغاتی و بنر های مختلف (تصاویر بالای 24اینچ) را چاپ کرد .
  • سایز پلاتر از پرینتر بسیار بیشتر است و در نتیجه فضای بیشتری را اشغال میکند .
  • اغلب پرینتر ها دارای یک سینی ورودی هستند ولی در دستگاه پلاتر میتوانید همزمان دو رول را در داخل دستگاه بگذارید.
  • دستگاه پلاتر از دستگاه پرینتر گران قیمت تر است .
  • وزن دستگاه پلاتر از دستگاه پرینتر بیشتر است .
  • سرعت چاپ دستگاه پرینتر از دستگاه پلاتر بیشتر است .
  • دستگاه پلاتر از هارد پشتیبانی میکند و حتی قابلیت افزایش رم و ارتقا دارند اما دستگاه پرینتر این قابلیت را ندارد .

plotter device

دستگاه پلاتر ورودی است یا خروجی

دستگاه پلاتر یک دستگاه خروجی رایانه ای هست که میتوان برای ترسیم خط ، دایره و اشکال هندسی از آن استفاده کرد . دستگاه پلاتر برای  رسم تصاویر فنی ، معماری و یا برداری کاربرد به سزایی دارند .

دستگاه پلاتر در بازار چه مدل هایی دارد؟

در حال حاضر با توجه به کاربرد دستگاه پلاتر در صنعت های مختلف ، انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از :

1.پلاتر لیزری

این پلاتر ها مانند پرینتر لیزری برای چاپ اطلاعات از کاتریج ، دولوپر و درام استفاده میکنند . سرعت چاپ این پلاتر ها نسبتا زیاد است اما کیفیت چاپ شده پایین تر است و محدودیت رنگ بندی در آن وجود دارد .

plotter device

نکته : بیشتر دستگاه های پلاتر موجود  در بازار سیاه و سفید هستند . 

2.پلاتر جوهر افشان

این مدل دستگاه های پلاتر برای چاپ بر روی کاغذ ، بنر ، پارچه و … از جوهر استفاده میکنند . برخی از دستگاه پلاتردارای 4رنگ کاتریج هستند ، اما تعداد رنگ برخی از دستگاه پلاتر بیشتر است .

به طور کلی دستگاه پلاتر جوهر افشان از نظر رنگ بندی به چهار دسته تقسیم میشود که عبارتند از :

  1. پلاتر 4 رنگ آبی(cyan) ، قرمز(magenta) ، زرد(yellow) ، مشکی(black) .
  2. پلاتر 6 رنگ مشکی(MBK) ، مشکی(PBK) ، خاکستری(gray) ، آبی(cyan) ، قرمز(magenta) ، زرد(yellow) .
  3. پلاتر 8 رنگ.
  4. پلاتر 12 رنگ.

plotter device

هر چه تعداد رنگ های دستگاه پلاتر بیشتر باشد،میتوان تصویر را با کیفیت بالاتری چاپ کرد.

3.پلاتر قلمی

پلاتر های قلمی به کمک یه یا چند قلم،اطلاعات را رسم میکنند . این پلاتر ها برای چاپ بردار،نقشه و تصاویر مناسب هستند . این پلاتر ها دقت بالایی دارند و سرعت چاپ آنها پایین است .

plotter device

نکته : از پلاتر قلمی برای ترسیم نقشه ها و تصاویر با جزئیات زیاد استفاده شود .

کاربران عزیز و مشتریان گرامی در این مقاله سعی کردیم به سوالات شما درباره دستگاه پلاتر پاسخ دهیم . اگر برای خرید پلاتر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید ، میتوانید روی کلمه خرید پلاتر کلیک کنید و یا با شماره 021.88313115 تماس بگیرید و با کارشناسان ما صحبت کنید .